Duży spadek ilości obsługiwanych kontenerów w Porcie w Gdyni

Duży spadek liczby obsłużonych kontenerów w Gdyńskim Porcie

Spory spadek ilości obsłużonych kontenerów w Porcie w GdyniPort w Gdyni z uwagi na blisko z nim sąsiadujący port DTC nie ma lekkiego życia. W szczególności że jego konkurent naprawdę wysoko postawił poprzeczkę, w ostatnim czasie dokonał wielu ważnych inwestycji, i spowodowało to wszystko, że pewna grupa klientów zdecydowała się na dokonanie zmiany. Sytuację tę doskonale pokazują cyfry. W ubiegłym roku na terenie terminala przeładowano o 120 tysięcy mniej kontenerów w nawiązaniu do poprzedniego roku, co daje spadek o blisko 25 procent. Spory spadek zanotował również drugi terminal w Gdyni, w nim z kolei poziom ten wynosił niecałe dwanaście procent. Widać więc bardzo dobrze, że póki co Gdynia została trochę w tyle w porównaniu z pobliskim Gdańskiem. Podczas minionego roku paru światowych, znanych armatorów zaczęło współpracować z DCT, także kolejni armatorzy zaczynający wysyłki kontenerów do naszego kraju chętniej decydują się na Gdańsk. Wiadomo, że konkurencja to normalna rzecz, szczególnie jeżeli porty leżą obok siebie, lecz zaczynają się podnosić głosy o tym, że taka sytuacja nie należy do najlepszych.

Duże znaczenie na aktualną sytuację Gdyńskiego portu mają spóźnione projekty powalające na obsługę największych statków. Aktualnie kanał dopływowy nie został pogłębiony, co sprawia że niemożliwe jest przyjmowanie kontenerowców o największej ładowności, mimo że infrastruktura w porcie może na to pozwolić. To była jedna z głównych przyczyn przejścia kilku armatorów do Gdańska, ponieważ ich jednostki po prostu nie dawały rady dopływać do terminala ze względu na zbyt płytkie trasy. Dodatkowo na całą sytuację nałożyło się embargo z Rosją i duże spowolnienie gospodarki w Chinach, i w efekcie statystyki były takie jakie były. Portowe władze są przekonane, że następny rok przyniesie poprawę sytuacji. Zakończono bowiem parę trwających od trzech lat inwestycji, które powinny przygotować terminale do bezpośredniej obsługi dużych kontenerowców. Znaczącemu powiększeniu i modernizacji uległo wyposażenie, unowocześniono również place do składowania i zainwestowano w specjalistyczne oprogramowanie które mają pomagać w zarządzaniu całym portem.