Skuteczny rozwój gdańskiego portu dużym zagrożeniem dla innych europejskich portów

Skuteczny rozwój gdańskiego portu dużym zagrożeniem dla innych europejskich portów

Skuteczny rozwój gdańskiego portu dużym zagrożeniem dla innych europejskich portów

Energiczny rozwój gdańskiego portu zagrożeniem dla pozostałych portów w Europie

Od pewnego czasu port DCT w Gdańsku osiąga kolejne rekordy w przeładunkach, a zmiany te zaskakują wszystkich. Kiedy w połowie lat dziewięćdziesiątych zaczęto prace przy tym projekcie, to nikt nawet nie marzył takim stanie rzeczy. Pod koniec minionego wieku została zainicjowana idea otworzenia na terenie Gdańska prawdziwego kontenerowego terminala, ponieważ już wtedy widziano bardzo duże możliwości w transporcie morskim. Do realizacji tak ambitnego zadania została wybrana spółka DCT Gdańsk, która miała się zająć zarówno samym projektem jak i całościową budową. W czerwcu 2007 roku została obsłużona pierwsza jednostka, i od wtedy tak naprawdę rozpoczął się bardzo szybki rozwój tego portu. Bardzo ważnym etapem na drodze jego wzrostu stała się możliwość bezpośredniej obsługi kontenerowców płynących z Azji. Tym sposobem port DCT już w roku 2010 osiągnął 180-procentowy wzrost, stając się tym samym jednym z najszybciej rozwijających się portów na świecie. Wzrost ten nie skończył się wcale, i kolejne lata również zakończyły się sporym sukcesem.

Następny duży krok był w 2011 roku, kiedy port zaczął przyjmować najdłuższe wtedy jednostki mogące przewozić około 15,5 tysiąca TEU. Dzięki temu wstąpił on do niezbyt licznego grona portów głębokowodnych w Europie, co stwarzało mnóstwo nowych możliwości, szczególnie biorąc pod uwagę jego doskonałą lokalizację. Gdański port jest zlokalizowany w tak dobrym miejscu, że obsługuje całą Europę Wschodnią i Środkową, i tak bardzo jak się da korzysta z tej możliwości, przejmując coraz większą ilość towarów które są transportowane przez Morze Bałtyckie. Ostatnie dwa lata to fala kolejnych wzrostów, co już na dzień dzisiejszy pozwala na konkurowanie z większością portów w tym regionie, między innymi Hamburgiem i Rotterdamem. Jak ostatnio powiedział w wywiadzie wiceprezes DCT, Adam Żołnowski, zarząd portu planuje, aby jeszcze bardziej wzmocnić swoją pozycję, i aby tego dokonać planowane są kolejne istotne projekty. Tak więc dzięki temu rozpoczęła się budowa drugiego terminala, którzy w dużym stopniu powinien rozszerzyć przeładunkowe możliwości i pozwoli na obsługę jeszcze większej liczby statków.